Orientatie
Het gebouw licht aan een grote drukke weg. Veel* mensen komen
er langs. (*dit komt later terug in symboliek).
De plattegrond is opgebouwd uit een opgetrokken kubus vorm
met daarin een met glas overdekte atrium. Deze opbouw verwijst naar een
traditioneel palazzo.
Ook de rastervormen en rechthoeken zijn terug te vinden in
de plattegronden. Het is volledig recht toe-recht-aan. Ook het gangpadenstelsel en de constructie is
daarin terug te zien.
Transparantie
Wat verder opvalt aan dit gebouw.
Een
belangrijk concept dat hij in dit gebouw gebruikt is transparantie. Alle kantoorruimtes en overige ruimtes zijn voorzien
van over de volle breedte van ramen. De bedoeling hierachter is dat de mensen
(het volk) de partijleden aan het werk konden zien. Want de fascistische partij
was natuurlijk ‘’goed’’. De partij was immers aan het werk vóór het volk. Op deze manier werden er zieltjes gewonnen.
Daarnaast komt dit terug op de begaande grond. In de voorgevel zijn namelijk
mechanische deuren geplaatst. Deze aaneengesloten van ca. 13,5 m konden met één
druk op de knop met één zwiep te gelijk worden geopend. Op deze manier was de
partij in één zwiep verbonden met het volk dat buiten stond te wachten. ‘’Kom
er in!’’. De architectuur zorgt dus voor politieke positiviteit.
Concepten
De concepten die uit dit gebouw voortvloeien zijn geometrie, herhaling en ritme, transparantie.
Gemaakt door Joep Verharen.
Concepten
De concepten die uit dit gebouw voortvloeien zijn geometrie, herhaling en ritme, transparantie.
Gemaakt door Joep Verharen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten