RO: Analyse Novecomum vervolg

- Cilindervolume die op de begane grond begint en doorzet op de 2e en 3e verdieping
- De 1e verdieping heeft ook een cilinder alleen is deze maximaal uitgerekt
-          4e verdieping wordt gekenmerkt met het grote, overstekende volume met een loodrechte hoek, deze zou moeten uitkijken over de onderliggende leegte en accentueert de matrix van het gehele gebouw
-          De strakke, lichte kleur staat voor de puurheid van het gebouw en de primaire vormen
-          Ook zit er veel verschil tussen de strakke, pure en elegante voor –en zijgevels en de meer gekleurde, minder mooie afgewerkte achterkant. Dit om het verschil tussen dienende en bediende ruimtes goed aan te geven

Het gebouw bestaat uit horizontale lijnen, met horizontale raamvlakken
Het gebouw wordt gekarakteriseerd door zijn materialen en vorm:
Grote ramen en strakke volumes gecombineerd met de cilinders en bochten in de hoeken.
Dor de grote, dramatische glazencirkels blijft het gebouw modern en vanuit hier kan je goed het meer en de bergen overzien.
Terragni’s eerste idee en tekeningen waren strak en klassiek, hier is hij tijdens de bouw vanaf geweken en veranderde hij de tekeningen drastisch. Dit ontdekte de gemeente pas toen het gebouw was opgeleverd en de plannen waren om het meteen weer te slopen, tot bewonderaars van de avant-garde het gebouw zagen en hier vol lof over spraken.
Terragni heeft tijdens de bouw de volgende gedachten gehandhaafd:  folow the spirit, not the form.
Opvallend is dat de buitenkant van het gebouw heel revolutionair is, maar de binnenkant en de inrichting verder is heel standaard en gemakkelijk. De echt opvallende details aan de binnenkant zijn de verschillende soorten trappen. Deze zijn heel strak en modern uitgevoerd wat in strak contrast staan met de rest van de inrichting, hier zijn wel weer de primaire vormen voor gebruikt
- de vierkante vorm

- de driehoekige vorm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten