- De 1e verdieping heeft ook een cilinder alleen is deze maximaal uitgerekt
-
4e verdieping wordt gekenmerkt met
het grote, overstekende volume met een loodrechte hoek, deze zou moeten
uitkijken over de onderliggende leegte en accentueert de matrix van het gehele
gebouw
-
De strakke, lichte kleur staat voor de puurheid
van het gebouw en de primaire vormen
-
Ook zit er veel verschil tussen de strakke, pure
en elegante voor –en zijgevels en de meer gekleurde, minder mooie afgewerkte
achterkant. Dit om het verschil tussen dienende en bediende ruimtes goed aan te
geven
Het gebouw bestaat uit horizontale lijnen, met horizontale
raamvlakken
Het gebouw wordt gekarakteriseerd door zijn materialen en
vorm:
Grote ramen en strakke volumes gecombineerd met de cilinders
en bochten in de hoeken.
Dor de grote, dramatische glazencirkels blijft het gebouw
modern en vanuit hier kan je goed het meer en de bergen overzien.
Terragni’s eerste idee en tekeningen waren strak en
klassiek, hier is hij tijdens de bouw vanaf geweken en veranderde hij de
tekeningen drastisch. Dit ontdekte de gemeente pas toen het gebouw was
opgeleverd en de plannen waren om het meteen weer te slopen, tot bewonderaars
van de avant-garde het gebouw zagen en hier vol lof over spraken.
Terragni heeft tijdens de bouw de volgende gedachten
gehandhaafd: folow the spirit, not
the form.
Opvallend is dat de buitenkant van het gebouw heel
revolutionair is, maar de binnenkant en de inrichting verder is heel standaard
en gemakkelijk. De echt opvallende details aan de binnenkant zijn de
verschillende soorten trappen. Deze zijn heel strak en modern uitgevoerd wat in
strak contrast staan met de rest van de inrichting, hier zijn wel weer de
primaire vormen voor gebruikt
- de vierkante vorm
- de driehoekige vorm
Geen opmerkingen:
Een reactie posten